Nuff

Blogger2

2010-04-08

Alahan Yang Berbeza.....

Ini cerita tentang pengalaman saya peknen anak sulong dan skrg...

Masih lg segar di ingatan sy apa yg sy rasa ketika mula2 peknenkan si Khalis..ketika itu En Suami sy bekerja Shift di Air Asia..shift pulak tu hanya malam!!minggu ni mlm,mgu dpn mlm, mgu dpn lg mlm dan malammmmmm!!!!!bosan aku..walaupon dpt monthly salary yg byk tp apa guna kalo asik lonely jer kat umah kan....kerja 4hari then cuti 4hari..tp cuti 4hari itu en suami akan cuti hanya 2hari selebihnya kerja OT!!lg la masyukk kan..tp bg sy itew tidak penting..yg penting SAYA...ketika itu kan saya baru kawin, period sekali then terus lekat(peknen) jd perasaan ingin manja2 tu masih kuat..tp bila mlm jer asik kena tgl..sy sunyi xder teman dirumah ketika sy memerlukan...muntah sorg2..mkn tgh mlm sorg2...sakit sorg2...uhh!!busan!!

Saya pulak yg ketika itu asik muntah2..Muntah pagi dan mlm yg agak teruk..ttp ketika diopis tidak ler pulak sy muntah..so kalo org tgk mmg nmpk sy ok la sgt2..xnmpk ada alahan..Alahan yg kedua pulak sy akan mhadapi nose blocking yg ktitikal pd wktu mlm (kalo xpkai nasal spray mmg sy lemas) dan batuk yg xhenti2 pd waktu siang dn mlm..waktu ni mmg xtau nk ckp camana..kena pegang perut kalo nk batuk..Pastu pinggang dan anggota badan sakit2..ntah kenapa alahan begitu yer??

Compare lak ngan peknen yg skrg....sy tidak lg tgl bersendirian...sy ada peneman yg setia iaitu En Khairin Khalis dn En Razif...sgt seronok peknen ketika ini..rasa nikmat berkeluarga...ada anak yg nk tolong peninkan kepala dn yg suka menyibuk tiap kali sy nak muntah..(nnt khalis akan pesan kat sy: "mami muntah?muntah lek lok..muntah abis2..."pot pet pot pet...) ish2 ish2...kdg2 nk marah pon ada kan.time nak muntah dia tepuk2 blkg aku smbil pot pet pot pet....mengganggu...hishh budak ni..tp bila renung muka dia..sungguh murni usaha anak sy ni nk bantu sy muntah...hahaha....maafkan mami yer syg....

Alahan sgt teruk ketika ini..siang mlm rasa nk muntah..bkn rasa jer mmg muntah pon..xsempat nk abiskan mknn,mknn tu sy muntah balik..eee worse...biasanya kat umah la..kat opis pon muntah gak tp kurang mgkn sbb dlm ekon kot..blk umah perubahan suhu so apa lg..masuk2 umah meluru ke toilet...Khalis pon akan memecut mengejar mami nyer....adoii...Dah blk umah apa lg..lapar pulakkan??kalo aritu start bln januari hingga mac mmg aku beli siap2 mknn diluar, tp tuk bln ni tiap2 hari mengidam nasi goreng masakan suami aku...

Untuk pengetahuan semua..,suami aku xpernah msk sblom ni..(msk tuk diri dia adala ktka sy xda kat umah)...drp gaya dia,dia agak malu nak bg sy mkn mknn mskn dia..dia selalu kata xsedap dn akan msk tuk saya..(sbb sy goda2 dia..heheh..) so ntah mcmana time aku peknen ni dia masakkan pulak nasi goreng..

Suatu hari, en razif msak utk khalis dn diri dia sbb aku dah kenyang...semasa diorg mkn sy tgk si khalis bertambah2 mkn..aishh!!mcm sdp jer lalu sy minta dia suapkn saya..sy pon mkn la..emm sedap rupanya..tambah2 digoreng ngan planta..wahh!!pastu setiap hari dia akan msk nasi goreng beranika jenis yg digoreng ngan planta..hanya lauk je aku msk yg simple2..goreng ajer..aku mmg xlarat nk msk..mesti muntah time ngah msk..

So giliran en suami la yg masak skrg..goreng2 jer la..msk yg berkuah xcuba lg..nnt goda2 dulu..ehehh....

Selain tu alahan yg aku tanggung skrg ni sakit kepala..sakit kpla ni mmg dr peknen yg dulu lg..so time ni ubat mmg terpaksa mkn..tp yg dbenarkan la..byk sebenarnya alahan kali ni..sampaikan berat bdn aku menurun...amat membimbangkan saya...2minggu lg sy kena jumpa doktor semula sbb doktor ngah memantau berat sy..adoii ada ajer poblem nyer..camana nk naikkan bdn cepat dlm masa 2minggu? maybe MILO bleh membantu kot..heheh...

Aku hrp berat aku akan ok pas alahan2 ni suma hilang...bkn apa aku xnk nnt pas bersalin aku semakin mengurus..kurus skit2 xpe la kalo dh kena penyakit susut ni, aku takut....takut apa?takut suma anggota badan mengendur..drp bdn berisi jd kurus kan ke nnt aset2 kita mengendur??tak ke pelik org tgk nnt?nak disapu krim or mkn itu ini tkut lak kan..effect kat bbe lak nnt..kan ssh tu..lebih baik sy kekal mcmana sy seblom ini....

Tak sabar rasanya nak menunggu kandungan sehingga berusia 5blb...kalo ikutkan xperience b4, bln ke5 ni akan hilang segala alahan...time tu juga sy dh sihat dn brt bdn juga bleh meningkat seperti yg diperlukan..nak mkn apa pon senang...skrg ni limited..so sy kena bertahan untuk beberapa bln jer lg...hope everythings ok....doakan sy yer kwn2.....

Foot Note : bila pkir nk deliver, tkut ler pulak rasa cm xpernah bsalin..huhuhu...



post signature

1 comment:

  1. teruk juga alahan kali ni... maybe gegel kott..hehe..
    mmg mcm tu ross... kali ke2 mesti rasa takut sebab kita dah penah alami... gerun sumer ada..masa 1st kita tak dpt nak bayangkan sebab kita lom rasa lagi camner sakitnya bersalin.. sama mcm akak.. tapi..dah sampai masa alhadulillah.. lagi senang dari yg pertama..of coz la kan sebab dah ada jalannya.. harap dapat mengharungi fasa muntah2 dengan selamat...

    ReplyDelete