Nuff

Blogger2

2008-10-10

Pengalaman Bersalin Secara Pembedahan (Caesarean).....

Pegalaman bsalin aku ni tlalu pjang.Start nyer pada 16/10/07 pkl 8.00pg, seperti biasa aku pg checkup di knik kshtn ptjaya.Memandangkan due aku smkin hmpir iaitu pd 22/10/07,kebetulan darah aku tinggi,aku di hantar ke dewan bsalin pd pkl 11pg.kata dktor,itu tanda2 bersalin.Haa aku terkejut pon ada..sebelm ke Dwn bersalin hubby smpt bawa aku kerumah tuk mengambil brg2 keperluan..Then kitaorg terus ke spital..smpai shj d dwn bsalin,aku tgu turn tuk masuk..masa tu mmg gemuruh giler..xder rasa pape tau2 Doktor suruh pg Dwn Bsalin lak..Smpai turn aku..,DR memeriksa bukaanku.Punya la sakit wktu diperiksa krn bukaan pon time tu bru 1cm.Setelah seselai suma aku pn dhantar msk wad.Aku kena bermalam di wad..Sepanjang brada d wad,nurse sntiasa memntau tekanan darahku.xder la pape..ok jer sebenarnye..


Pada 17/10/07 tiba2 aku tgk darah dh pun kluar skit2.Tp xder la banyak..aku bgtau nurse tp nurse kata tu biasa..Aku rasa la kan..,darah tu sbb DR check bukaan smlm.smpai sakit nk berjalan..Masa tu aku msih dispital.tp sbb xbyk,doktor benarkan aku pulang kerumah pd pkl 4.00ptg. Sebaik tiba di rumah,aku mengemas umah sbb kuarga mertua akan tiba lbh kurang kul 6 ptg. Mula nyer mak aku pon ingat nk dtg jaga aku kt spital. Tp aku bgtau yg aku xder pape dan akan kuar wad ptg tu..so mak aku xikut la..So ptg tu fmly mertua dtg..Mlm adik aku yg tolong masak dan jamu diorg semua..Pada pukul 8.30mlm sebaik shj mkn mlm,tiba2 aku rasa mcm ada sesuatu yg keluar.Aku pun berlari ke dlm blk,smpai dlm blk btmbah byk yg kuar.Rupanya air ketuban dh kuar (rasanya terkena waktu DR check bukaan). Nasibbaik la time tu mak metua ada.Skali lg aku dbawa ke dewan bslin. DR mbuat pemeriksaan dn mdapati bukaan baru 2cm.Aku dhntar semula ke dlm wad.kali ni wad A plak. Bru kuar ptg td,mlm dh msk blk. Aku pun tdo la kt wad. Tinggal la metua drumah. Suami ku pula siap tdo d tmpt menunggu spital. Xtdo pun…Ready la konon nyer tkt DR oncall.. Sejam skali dia akan SMS aku tanya dh sakit ke blom??Sampai la dh pagi, jwpan aku blom sakit.xrasa pape. Semalaman aku xtdo sbb xsabar nk tgu sakit bsalin..Lg cpat,lg bagus.


Pd 18/10/07 kul 8.30pg, DR panggil utk dperiksa. Bukaan mcm smlm,masih 2cm dan aku tak juga rasa kontraksi mcm mana org lain rasa. aku xtau pun cmana rasanya. Pd pkl 11pg,aku dperiksa lg. Sama gak bru 2cm. DR pn heran..Xsakit gak. DR kata ada kontraksi cuma aku jer xrasa sakit. alamakk,kebal nyer aku..Aku pun kembali ke katil. Ibuku on the way dtg cni nek bas sorg2. Pd pkl 12.00tghri mak dn suamiku tiba..Sembang2 smpai kul 2.00ptg, dh abis time mlawat..mak dn suamiku pg mkn di alamanda.Aku pula dpanggil utk dperiksa. Sblm pg jmp DR,aku ingin menukar Pad.Yer la mesti la nk bersih pape ptt dulu sblm jumpa Dr kan..Nk check lg bukaan..Kebetulan la plak, sewaktu tkr aku tgk ada prubahan warna pd pad.Air ketuban tlh btukar mjd hijau. Aku tingat pesan Doktor jika warna air ketuban dah bertukar kaler bgtau Dr cpt2..tu bermakna bayiku telah mengeluarkan najis..Dia juga bleh lemas dn risiko kematian..Ini bmakna bayiku tlh mbuang air bsr ddlm prut. Dgn slumber dn Xmalu,aku tjukkan pad yg td kat DR. Sah la bbe dh berak dlm prut. DR kta bbe kna dkluarkan sgera. Dr pun menyumbat ubat buang air bsr dn pecahkan lg ketuban yg ada lg dlm prutku. Aku pn segera call suamiku yg ktika itu bru slesai mkn bsama mak d alamanda. Aku pun dbwa kdewan bsalin. Bukaan bru 3cm. Waktu tu suami barada dsisiku. Menunggu aku yg xsakit2.S egala persiapan utk bsalin dh ready. DR pn dh ada. Aku dberi ubat kerana aku demam saat tu. Itu dsbbkan,infection drpd najis anakku. Setelah lama DR menguji thp nadi dn pernafasan, DR memberi aku oksigen krn ankku telah lemas. Dah pkai alat bantuan pun, bayiku smkin lemas dn semakin byk plak dia berak. Mgikut logik,Dr kata nk tgu lg 7cm buka, ia mgambil masa > 7jam..Ini mbahayakn bbe ku. Jd DR amik kptusan utuk mbelah prutku…tkejut aku time tuh..Mana xnyer,bbe dh tmakan najis.Ini bmakna,paru2 anakku tlh dmasuki kuman dn kuman ada dlm drh..


Blari2 nurse mnolak katil aku msk kdlm O.T..ni dh emergency sgt.Bbe mgkin slamat,mgkn xslamat. Rasa nk nangis pn ada time tu..suma DR yg btugas muda2,cun2 dn baik2.Ni mgurangkn rasa takut aku..Semasa Czer djalankn,aku tgk diorg operate mlalui lampu yg tdpt diatas siling..tp xla sakit.Byk lapisan dtoreh.Pada pkl 4.55ptg,kpala ankku kluar.Kpala je kuar tau!bdn bbe msh dlm rahimku. xsmpt kluar bdn,DR dh jolok mlut dia dn bersihkn najis yg dia telan. Pastu bru bdn suma dkuarkn.Bila bbe dh kuar,aku tgk penuh lendir yg bwarna ijau kat prutku.Ktika itu,dktor mgambil masa agak lma utk mnyedut suma lendir2 tu.Dh abis lendir2 tu,bru nmpk darah kt prut.Dh siap bersih,DR mula mjahit lapisan demi lapisan.Badanku dh start mgigil.Mmg camtu.sejuk bangat rasanya..Xlama pastu DR bawa bbe dtg kt aku,dia saja tanya kt aku.bbe apa ni puan??aku dgn mamai2 mjwb,bbe boy…alhamdulillah…suma nyer slamat.Sempat tgk skilas pdg jer.Apa yg aku nmpk kulit nyer putih sgt,mata dia dh bkk,tp xnangis.Xpuas tgk dia.Xingat pun muka dia pastu.DR ciumkan aku ngan dia.

Aku dbawa ke blik panas.Aku dletakkan dbwh sinar lampu panas.Mgigil2 aku wktu tu.Xlama pastu aku dbawa msuk kdlm wad.Aku xdbenarkan baring mgunakan bantal,mkn & minum selama 6jam.Ini bmakna kul 12.00am mlm nnti bru leh mkn,mnum,guna bantal.Xsbr aku tgu kul 12.00.Nasibbaik la mak ada menemaniku.Nk gerak lgsg xbleh.Bantal pn xbleh guna.Kpla pning sgt.Jd mak suap minum guna sudu.sedihh sgt time tuh..Ubat bius plak dh xrasa nih.sakit nyerrr..xtahnnnn..Dr inject kt peha ubat than sakit.Tgn plak penuh wayer kna msk air,antibiotik byk jenis slh satu utk(mati kuman dr najis bbe)…Sakit oo panas jer rasa nyer.Makin laju mgalir dlm bdn,mkin sakit rasanyer..Msuk air xskit pun..


Ingatkan settle dah ler masalah..rupe2 nyer ada lg..nak tau??dlm kul 1pagi semasa mak nk selimutkan aku yg dh nak tido, mak selak ler selimut..tiba2 mak panggil nurse dan bgtau yg sebelah kiri kaki aku terdapat darah yg mengalir keluar..punyer la byk..aku dh xsedar pe dah blah bawah..nk angkat kaki ke nk gerak ke mmg xbleh..so dlm 5org Dr dtg la kat aku..bila diorg check2 tgk kata ada darah beku kat dlm perut. Xlama tu nurse mengarahkan mak aku tgu diluar dan tirai ditutup..Aku mmg takut tgk lak nurse tu dah bwk pelbagai jenis brg2an dlm dulang dia..ishh apa diaorg nak wat nih??subhanallah mmg sakit giler pabila nurse menekan2 perut aku tuk kuarkan darah beku..makkkk aku menjerit dlm hati..aku taknak la melalak kang diaorg kata mcm K_l_ng lak..menangis2 aku menahan sambil tgn dipegang nurse sbb terlampau sakit..camana ekk diorg besihkan darah beku??aku rasa cam diorg masukkan tgn dlm TUttt jer..penuh darah kat kapas..settle suma diaorg kenakan blk pad yg baru dan ganti kain dan cadar baru..adoii sakit nyer nk gerak2 masa diorg angkat..


Pd 19/10/07...pg2 lagi mak aku dah kena kuar dr spital sbb dah abis time menunggu..so aku kena layan diri sendiri..aku tgk nurse ramai2 dtg kat India dpn katil aku..dia pon Czer gak hari aku kena czer tp pg2 dia dah masuk Ot..kenapa nurse suma dtg kat dia??ruper nyer doktor check bekas belahan C-sec tu..pastu tiub kencing pon ditanggalkan..kenapa aku punyer diorg xtangggal??aku kompius..kot jap2 lg kot..aku kata dlm hati..xpe laa..aku pon berehat..sdg aku berehat..,tetiba bau yg xmenyenangkan plak..tgk2 minah katil sebelah terberak lak dlm kain..cirit weii geli nyer aku meleleh2 sampai tepi dinding..time tu dia duduk susukan bbe dia..yeeekkk!!!aku xlalu mkn tau pastu...laporr aku dibuat nyer..pengotor betoi!!Ok setelah 2jam pastu..aku rasa perut aku xselesa..maybe aku lapar kot atau ntah laa..aku terpikir adakah aku nk membuang??camana nk membuang kalo tiub kencing ni tergantung lg kat bwh nih??alaa camner ni??nape la nurse xnak bukak tiub nih rimas la nk gerak pon sakit..aku pon gatal2 la tekan loceng panggil nurse suruh bukak..xlama tu Doktor dtg check kepekatan air kencing..tgk ada kencing kotor lg x..tiba2 Doktor kata ok..ohh best nyer bleh la kang nk pg NICU tgk BBe..mana aku dpt tgk BBe lg..Rindu dh ni..xsabar2 nk tgu mak n hubby dtg coz aku xbleh jln..ni gara2 perut aku bengkak sbb dh cuci najis tu kan..pastu kena plak darah beku..emm mmg xbleh lgsg nk diri..nk nafas pon xblh.ketat giler perut pas jahit..kena la sorg ngan wheelChair kalo nk ke NICU....(tu pasal rupe nyer Doktor xnak bukak lg tiub aku sbb perut aku bengkak xbleh nk bergerak lg..pastu kemain seksa lg bila nk ke toilet..menangis2 aku nk naik semula ke katil..mak n hubby cuba bantu nk angkat kaki aku tp xbleh aku sakit sgt2..tu la gatai lg nak bkk tiub. Kalo xkencing mmg xsedar sbb dlm tiub..xder pon rasa kencing..


So time melawat aje aku bleh tgk bbe kt NIcu..aku xbleh nk jln sendiri..tgu hubby tolak wheelChair..aku gak menahan kesakitan bengkak susu..menitik jer..bbe aku minum guna tiub..Aku mmg tersiksa dok kat wad tanpa bbe disisi..dah la tu bbe masih lemah..tak bleh diangkat..badan nyer penuh wayar....Slama tu gak,aku xbleh angkat dia.Dia msh lemah. Matanya xbkk cma kdg2 dgr suara dia merengek2. Dia kna pkai oksigen, dia xbleh nafas sndiri. Paru-paru lemah dh msuk kuman.Tp nasib baik aku cpt bgtau kat Doktor hari tu..Tiap2 hari dtg DR kata bbe btambah baik.Aku sgt seronok..tiap2 hari menhitung hari xsabar nk bawa bbe pulang kerumah..mak dan adik aku juga tak sabar nk tgk bbe..Tp suatu hari tu,aku dan hubby dtg la lawat bbe..tiba2 tgk DR bg dia pkai oksigen lg sbb Dr kata dia tiba2 xbleh bnafas sndiri.cuak la aku..Aku dn suami mmg risau spanjang dia drawat.


Pd 21/10/07 aku dbenarkan pulang..tetapi bbe msh dtggalkn d NICU. Pada 22/10/07 aku dan hubby dtg la melawat Kyrin...Pada wktu tu wayar2 dbdn suma dh bkk dn dia dh bleh nafas sndri. Doktor suruh aku try bg dua BF..so aku pon dgn keadadn kekok mendukung si kyrin..alamakk camner ni nk dukung..aku pandang kiri kanan..takut lak org marah..Padahal tu anak aku..Aku pon bawa la dia ke baby room..Try la nk bg dia susu bdn.Dia xnak menangis2 smbl pusing2 kpla dia.Mana xnyer,masa dNICU dia mnum susu guna tiub.Tgh seronok dukung di blk susu,tiba2 DR dtg amik dia.Dr kta result darah dh tau.Kena kuning plak dia.Berak bdarah pg td.Hampa btul time tu.Aku ngan suami pn blk la ke umah.

Pd 23/10/07 seperti biasa kul 9pg,aku pg NICU tgk bbe.Nurse xdpt bg komen pape.Dia kta tgu result drh arini.Kul 8 td DR amik drh dia.Kuning dh ok.Kata DR kalo result drh dpt ptg nnt,kalo ok bbe bleh blk.Seronok ada,risau pn ada.Aku pn blk umah blk.Xdpt dkung pn.Tgk jer.Masa kt umah,aku sntiasa memegang henset.Punya la mharap DR call suruh amik bbe.Tgu dr kul 4 smpai 6.30ptg,msh xdpt pgilan.Xpuas ati ni.risau pape jd kt bbe.Terus suamiku siap nak pg kehospital..Pada kul 6.50ptg,no hosp naik kt hensetku..rupanyer NICU cal.BBe dh bleh bwk blk.Time tu suamiku bru start kete..Xtau nk gmbrkan camana seronok nyer rasa wktu tu. Mak pn xsabar nk tgk cucu dia.6hari menunggu.Pada kul 7.30mlm,kami pn smpai umah.BBe tiba d umah wktu maghrib.Nasib baik xpape..Ingatkan dh ok..kul 11mlm plak,tiba time nk tdo.Mak susukan bbe time tu.Ntah camana,dia gelojoh sgt isap botol smpai pnafasan dia bunyi mcm sesak nafas..kami pn bwk ke spital bhgn kcemasan.Setelah dperiksa nadi suma,DR kata dia ok xpape.Mgkn First time dia susu botol gelojoh plak tu.Tu jd camtu.Kul 3.30pg kami tiba d umah.Suma xbrape tdo sbb pantau bbe.Alhamdulillah suma nyer ok..bbe smpat minum susu bdn hanya 2mgu.Tu pn dipam ke dlm botol.Pastu kering setitik pun xder..
Muhammad Khairin Khalis nama dberi.Khairin maknanyer Kebaikan/Kebajikan dan Khalis bersih,suci dn terpelihara…

Kelahiran Khairin di ibaratkan hadiah yg paling bnilai bg ddy nyer..Hari lahir ddy pada 31/10….


No comments:

Post a Comment