Nuff

Blogger2

2010-12-16

Hari yang dinanti-nanti....

KroNoloGi Kelahiran Raissha......

09.10.10

5.30 a.m

Aku telah dikejutkan oleh Nurse..Doktor nak cek ECG dulu..punyer la lama nk tunggu mesin tu keluarkan graf..mana x nyer..si bb tido lg dlm perut..digoncang2 perut aku, ditekan2, diurut2, tp bb still degil la..xaktif..tidooooo jew..adoii penat mami tunggu mesin tu tau..kalo bb xgerak, mesin tu pun xgerak, so geraf dia menurun jer.. sabar nyer mami..dh la hr ni mami nk kena induce. mau xtakut.camana la induce tu?sakit ke induce tu?lama ke tgu bukaan pas induce??mcm2 soklan kuar..mak kata induce xsakit..masa mak dia masuk ubat kat tgn mcm msuk air..ooo releks je la dgr xsakit dn kejap jer mak aku dh bleh kuarkan si bb kembar time tue...tp sepupu lak kata sakit..masuk kat anu kita..hahh!!?? adoii kompem2 ler sakit...

6:30 a.m

Masa yg ditunggu2 telah tiba..aku dipanggil utk ke Induce Room..eee takut nyer..sambil jalan sambil rasa takut cam nak ke tali gantung lak mami rasa..padahal nak ke dewan bsalin je..sambil mengekori nurse2 incharge..tp rasa mcm hapa jer..

So dlm induce room tu mmg sejuk sgt..baring la atas katil tu sambil berselimut..nurse biasala cek segala..sambil tu leh lak ber sms ngan mak, sepupu n razif..masing2 ingat dh nk beranak dh..padahal aku dpt rasakan yg induce tu mmg lama..siap pesan ngan mak, xyah dtg dulu..ptg2 nnt kot br bersalin..blk tuk induce ada 2 jer..satu blk 2org..so sambil tgu doktor sembang2 ler ngan jiran katil sebelah.

8:00 am

Doktor dh masuk dlm blk ni..mmg menggerunkan pabila dlm 10org Doktor pelatih yg bakal menggodek aku..Doktor pakar mengarahkan seorg buat line kat tgn tuk masuk air, Doktor ni hensem gila.Lembut jer dia pgg tgn aku..tp hampeh terketar2 nak buat line sampai aku termenjerit kesakitan dia cucuk nk amik drh..lalu dia ditegur oleh Dokt pakar..xlama tu dia kuar hntr sample drh..Doktor pakar pun menyuruh Dok training cek bukaan aku..Ya Allah punyer la tkejut bukaan baru 1cm je..makna nyer bukaan yg Dokt seluk buat smlm tu dh rapat semula..adoii mak, sakit lg pasai rapat semula..xlama tu Doktor pakar lak mula memasukkan ubat induce ke dlm anu aku..amat sakit sekali..xtau nak kata apa..xlama tu dtg blk doktor pelatih yg hensem cucuk tgn aku td tu, lalu membawa jarum lg..aku tanya.."nak wat pe tu?dia kata nak wat line baru..aku tanya lg.."yg td xjd ke?" senang hati ckp yg td xjd..(drh siap meleleh lg tgn kiri tu.pastu wat plak yg baru ditgn kanan...)

Pastu Doktor pesan jgn bgn2 selama 1jam...tahan ler kesakitan sambil baring..time tu sakit skit2 jer bleh tahan lg..makan pun xlarat..mmg aku xmkn.dh la bg roti keras! seb baik aku dh siap2 minum scawan milo b4 gi labour room tu..sambil tunggu tu terasa la mcm2..nk kencing ada nak berak ada..pi la kencing..ish rasa pedih sgt2..sakit woo...

11:00 a.m

Terasa sakit dibahagian pinggang sgt2...mmg dh xtahan dh ni...nak tunggu doktor cek bukaan kul2 nnt. So sementara tu kena la tahan sendiri2.aku dn jiran dikatil sebelah sama2 dlm kesakitan..

1:00 p.m

Time rehat dh ni..bleh ke suami masuk?nurse xder pun panggil somi masuk..tgk2 jiran katil sebelah bleh plak husben dia msuk..so call en razif suh masuk..time tu aku ngah mkn skit..(sori le jiran, u nk operate jap lg kalo xberjaya induce tu..so xleh mkn..sori yer)..makan sambil tahan sakit..xlama tu rzf masuk..lega skit sbb dia tolong urut pinggang yg rasa nak tercabut tu..sakit induce berkali ganda kata sepupuku..dia tau la ada pengalaman sakit induce dn sakit normal..

2:00 p.m

Doktor beramai2 masuk tuk periksa bukaan..Kali ni Doktor yg nmpk lembut lak cuba periksa bukaan..mak aii muka nmpk lembut tp buat keje mcm hampeh!sakit ler wooii..rasa nak sepak pun ada tambah lak ngah mengerang kesakitan. Time tu razif dh tunggu diluar..xdibenarkan tunggu dlm induce room tu..

3:00 p.m

bukaan td menunjukkan bukaan aku baru 4cm..sabar jer la..baru 4cm..dlm labour room ni ada 2org nurse pelatih dn seorg Dokt pelatih..suma pelatih2 ler..suma nk cari bahan nak complete kan diorg punya praktikal tu..mula la aku jd bahan ujikaji..

contoh nyer Doktor dh seluk anu aku, bleh plak nurse nak test seluk lg?aku pun cpt2 ckp kat dia yg aku ngah sakit, xyah ler seluk2 lg..dia pun kata xjd nak seluk..tunggu punya tunggu, tiba lak Doktor nk pecahkan ketuban..terhegeh2 jolok2 xjumpa mana nak dijolok!sakit hati..dulu kat hosp putrajaya, doktor masuk stick tu terus jolok dn pecah. xder lak terhegeh2 kona kiri, kona kanan..sakit tau X??

Masa baring kat lab room ni mmg rimas..tgn kanan masuk air, tgn kiri buh alat cek BP yg xtanggal2 sampai terberanak..(tiba2 drh tinggi xtrun2..)kat perut lak diikat dgn alat CTG takut bb lemas..ketat lak tu, bila longgarkan menda tu jatuh ler,senget ler..adooii rimas..dokt kta kontraksi aku mmg lama sgt2 bila dia mengeras.mmg rasa nk tercabut nyawa..berpeluh2 aku menahan sakit...tekanan darah semakin tinggi akibat dr kontraksi yg lama melampau..lalu dokt memberi suntikan ubt tahan sakit..dia kata " ubat ni dpt thn skit sakit..tp kontraksi yg kuat dn lama tu u still rasa.." dlm hati aku..mana2 ler aku xtahan dh ni..

4:00 p.m

Sakit smkn sakit..xtahan. seb baik ler nurse pelatih tu tolong urutkan blkg aku..sorg lg tolong usap perut sambil baca ayat2 bg mengurangkan kesakitan aku..Time tu aku suh panggil razif yg sdg menungu diluar..tp dia jawab jap lg diorg panggil..xlama tu dlm 8org lelaki dn 5 pompuan msg2 bebudak masterskill mengadap aku yg ngah terkangkang menahan sakit tu..sambil diorg diajar mcm2, sambil diorg melihat anu aku..ishh xmalu betul diorg ni!aku mmg ler xmalu dah tgh menahan sakit..malu tu mmg xmuncul2 ler..sambil thn sakit, ada gak nurse yg bg aku minum air, jelum kpala aku, membaca ayat2 suci sambil mengusap perut aku dll..baik ler diorg tu..

4:45 p.m

Sakit mmg dh menggila, tekanan darah smkn high..terasa mcm sesuatu nak keluar..aku bgtau nurse rasa nak terberanak, nurse cek bukaan, rupanyer baru 7cm..haiilaa!!bila nyer nak kuar ni?aku dh xtahan benar ni..kemut punya kemut terasa gak kepala bb ni bergerak mcm nk terkeluar..xterdaya nk menahan.razif masih diluar diorg xpanggil2..dh 2kali aku cuba remind diorg suh panggil razif..xpanggil2..sedih aku..

5:00 p.m

Bukaan still 7cm tp terasa nk keluar sgt dah ni..aku tahan terasa rasa menolak, tahan lg rasa menolak gak sambil sakit nyer xtau nak habaq..tetiba nurse tu kata kalo nak teran, teran je la nnt kami bantu..dgr camtu, aku pun teran ler..bleh plak br 7cm nurse nk bantu??kompius..tp xkan nk bantah dh aku pun xtahan sgt2..

Aku pun teran ler..ntah byk kali teran xmau keluar2 gak..yer la bukaan 7cm mana mampu nk celoih bb 3kg..teran2 lg..,tetiba hilang rasa sakit nk bersalin..bleh plak stop..teran lg xkuar gak..stop lg..teran lg..eeyahhhh!!!kerapp!!kerap!! terasa guntingan di anu pd blah kanan..time ni suma bebudak masterskill tu terbeliak mata tgk bb dh nak kuar..(jd bhn pameran lak)..nurse pun sound diorg suh tgk bb dh nak kuar..

17:17 p.m (time delivered)

Nurse kata kalo sakit, teran yer..kalo xlarat rehat dulu..tp masa dh pas gunting tue, aku teran terus meluncur jer kuar...xlama tu nurse terdengar tangisan bb..alhamdulillah bb dh slamat kuar..sakit pun dh hilang..diorg tjuk kat aku bb apa? tgk2 bb gurl seperti sedia maklum..suka sgt aku..time tu nak jahit pulak anu ni..ada ke aku tanya nurse tu.."nurse kalo xjahit xpe ke?" aku takut sebenarnyer bila dia bgtau dia nak jahit..time jahit tu, kaki dua2 blah letak pd tepi katil.tinggi lak tu..lenguh nyer + sakit blk..jahit xda bius..tang kulit lg ler sakit..bila nk jahit jer dia akan kata, "yg ni bhgn kulit saya nk jahit..,tahan ye sbb sakit skit.."...bkn sakit skit tp byk..Pas settle jahit, rehat dlm labour room dulu..

8:00 p.m

Aku dihantar keluar Labour Room..keluar2 tgk mak n razif dh siap2 masuk dlm tuk ikut nurse hntr aku msuk wad. Time tu abh xleh msuk sbb bkn time melawat..tgk muka diorg mmg sonok sgt ler tmbh2 dpt gugurl. Sampai2 atas katil kat wad, aku terasa sakit sgt pd bhgn bdn terutama bhgn bwh..aku ingat mmg bersalin normal sakit camtu..tahan la dr pas kena jahit tu..Tp sakit smkn2 sakit time atas katil tu..time tu mak suap aku mkn nasi goreng pasai lapo ler kan pas beranak..

Sakit teramat-amat..mmg xtahan..aku suh mak sapu myk kat kaki..tp pelik benar ni..,kaki kiri mmg terasa sakit ya amat2..mak tgk aku pun takut time tu..aku sambil mengerang kesakitan suruh mak panggil nurse mtk ubt thn sakit..

Nurse lak sound kata beranak normal mmg ler sakit camtu..Hello!!!aku tau ni bkn sakit biasa..mmg hangin aku dgr nurse ckp camtu..Rasa nk sepak jer dia!!pastu dia bg panadol biasa..aku xmkn pun..aku suh jugak mak panggil doktor..mak pergi sendiri pgl doktor lalu doktor pelatih dtg cek kemaluan aku..rasa mcm ada yg xkena pasal dia kata nnt nk call doktor pakar suh dtg tgk...time tu mak n razif dh kena keluar..so mak n razif blk ler sambil masing2 bimbangkan keadaan aku..aku time tu mengerang sambil kangkang dn urut2 kaki sndiri..mesti budak katil dpn nmpk anu aku..arghh!!tgh sakit, aku peduli apa..tgk le kalo nak tgk..

Sambil tunggu doktor pakar dtg, sambil aku membaca2 pelbagai ayat sambil urut2 kaki tu..sambil tu aku merungut2 jugak.." mana la doktor ni? sakit nyer mak..xtahan la...,dn mcm2 lg terkeluar dr mlut aku..org2 blk tu mesti dgr ratapan aku. Dah la blk lain bkn blk asal..org2 tu pn blm berkenalan lg ngan aku..segan gak masuk2 blk, aku sakit lak..

9:00 p.m

Lega bila doktor pakar dtg..Doktor selak2 kain aku, terus diaorg bisik2 dn diorg bincang mslh aku ni..xtau nk ckp sakit apa tp dokt kata ptt ler aku rasa sakit..di blah dlm anu aku nk dkt ngan peha, terdapat bengkak besar..Dia xckp le kt aku..yg dia ckp Doktor nak seluk ni, nk tgk ada apa x yg tgl kat dlm time jahit td..menjerit aku bila dia seluk ngan tgn dn raba kiri kanan blah dlm anu aku..

Xlama pastu Doktor bincang dan sepakat membuat keputusan bahawa aku kena operate plak anu..lantas soklan pertama diajukan...

Aku : "nape dokt? sakit x? bius bg saya xsedar satu bdn bleh x?"

Doktor ramai2 : " Doktor nak bukak blk jahitan td dn cek ada apa masalah kt bhgn dlm..kita xtau mgkn ada bengkak or tgl brg or bleeding...jgn risau kita akan bius..u xrasa sakit..sakit masa cucuk jer.."

Aku pun redha jer la sambil menanda tgn surat operation dn surat tmbah drh incase darah byk kuar...(dua kali dh sign surat operate time bersalin..)


so persediaan tuk kedewan bedah pun dilakukan..aku ditukar pakaian dn dipakaikan topi plastik yg org operate selalu pkai tu..Persediaan nak ke dwn bedah dilakukan..pakaian ditukar, kepala disarung topi pelastik dn aku di baringkan diatas katil tolak..sempat aku call mak n msg razif bgtau nak ke dewan bedah..diorg time tu baru jer sampai umah..umah dgn spital dlm 40minit perjalanan..apa lg, diorg naik semula kereta dn gerak semula ke spital..sian diorg..

10:00 p.m

Aku ready dah dlm dewan bedah nak dioperate..mcm biasa la, cucuk ubat thn sakit di belakang pinggang..lekat2 menda bulat kat dada..ada 5 menda bulat tu tuk lekat wayar xtau tuk apa..pastu aku dibaringkan. masa baring tu aku bgtau aku nak tido..Doktor kata ok tido la..tp kalo nk muntah or penin bgtau..Aku time disorong ke dwn bdh lg dh rasa mabuk nk terlena psal Dokt cucuk ubt thn sakit sblm ke dwn bdh..

Ketika operation dijalankan, aku berasa amat tenang..hilang kesakitan yg aku alami wlpun time tu diaorg tgh membuka jahitan dn menoreh lg bhgn bwh bg membesarkan ruang supaya senang diorg nk cek bhgn dlm..mmg sejuk je O.t tu tp aku amat selesa..xsedar dh apa diorg buat sbb ngantuk teramat sgt..tp still bleh rasa diorg gedek luas2..bukak luas..ramai nyer doktor time tu suma baik2..

12:30 a.m

Aku dibawa keluar dr ot..xsangka mak n razif dtg semula hantar aku kedlm wad..abah dn adik2 lain tgu diluar..mak n razif tersenyum bersyukur aku selamat dn dia kata wajah aku nmpk ok dr sblm tu..time ni aku mabuk mcm org bingung..xder nyer aku nk senyum tgk husben dtg wpun hakikat nyer aku gembira msa tu..ckp pun xlarat, dlm kpala pikir nk tido..bb pun aku xingat dah..yg pasti sakit pape pun xterasa pasai ubat bius ada lg...

(sian bb..,baru jumpa mami tup2 nurse sorg masuk bilik jagaan pasai mami kena operate..susu pun bb xminum lg wpun setitik..so nurse amik bb dn bg minum susu formula..sedih tau sbb mami sakit time tu, xbermaya, xbleh bgn dn xdpt susukan bb yg bru keluar dr perut mami..sori bb )








post signature

No comments:

Post a Comment